O programu

O programu

Příspěvekod Fery v čtv 25. bře 2010 0:56:25

SketchUp je vynikající 3D modelační program s jednoduchým ovládáním, jehož základy pochopila moje osmiletá vnučka za 10 minut. Dneska si, kdykoliv přijde, modeluje domečky.
To ovšem neznamená, že je to jenom hračka pro děti. Ve SketchUpu vytváří své návrhy i renomovaní architekti a modeláři. Po zvládnutí základů začnete pátrat po dalších možnostech a ujišťuji vás, že jsou nemalé. Stačí se podívat na internet, abyste s údivem zjistili, co ve SketchUpu dokáží profesionálové. Vždyť právě pro ně byl tento program prapůvodně určen. Mají se v něm dělat 3D návrhy a podklady pro výkresovou dokumentaci a prezentaci v oblastech architektury, interiéru, nabytkovém a průmyslovém designu, v urbanismu, zahradní architektuře a mnoha jiných oborech. Je vynikající pro tvorbu 3D modelů z 2D výkresové dokumentace a pro tvorbu efektních prezentací.
Nerad čtu v různých fórech blahosklonné, jakoby úšklebně pohrdavé příspěvky majitelů programů 3dsMax, Maya, Blender, CinemaC4D a jiných modelačních programů. Domnívám se, že tito přispěvatelé nevědí, o čem mluví. Každý chválí ten svůj program, který jakž takž ovládl a jakýkoliv jiný je mu proti srsti. A přitom SketchUp dovede i export a import mnoha grafických formátů.
Já jsem už vyzkoušel několik 3D modelačních programů, ale s klidným svědomím můžu říct, že SketchUp mi přirostl k srdci. Je vynikající a má velké možnosti.
matrjoška1.jpg
Matrjoška vytvořená v ProgeCadu...

matrjoška.jpg
... importovaná SketchUpem a převedená do 3D modelu
Fery
 
Příspěvky: 441
Registrován: pon 08. bře 2010 1:30:10

Re: O programu

Příspěvekod frabax v pát 26. bře 2010 5:34:11

Na webu slunecnice.cz byla uveřejněna recenze programu od Martina Skočovského. Myslím, že by bylo vhodné ji tady ocitovat celou:

Martin Skočovský
Google SketchUp je nejrychlejší modelovací nástroj pro nejméně tři typy uživatelů:

1. ÚPLNÍ, ale ÚPLNÍ ZAČÁTEČNÍCI
---------------
pro které je zřejmé, že ikona obdélníka nakreslí obdélník a jiná napoví, že tento obdélník "vytáhne" do krychle. Zakreslí si rozměry pokojíčku, aby viděl, jak rozmístit nábytek, popřípadě si podle své skicy narýsuje boudu pro hafana, kterou mu podle toho vyrobí soused stolař. Všechny tutoriály jsou na stránkách:
VIDEO tutoriály http://sketchup.google.com/training/

nebo prostě http://www.youtube.com/results?search_type=&search_query=sketch+up&aq=f

nebo česky na Širšiho stránce:
http://sirsi.wz.cz/sketchup.php

V češtině se psaní výtečné učebnice zhostil p. ing. Ivo Mikač:
http://www.mikac.cz/
který může být vstupenkou do dalšího levelu:


2. MODELÁŘI, VÝVOJÁŘI HER
--------------------------
tvorba například kosmických lodí a jejich následné vložení do počítačových her nebo jejich výstup so našeho 3D světa ve formě modelů (ať už papírových - viz se SketchUpem provázaný freeware program Pepakura Designer:
http://www.tamasoft.co.jp/pepakura-en/ )

nebo frézovaných (tyto programy se dají najít v diskuzních na fórech:
http://www.smustard.com/
http://sketchupdate.blogspot.com/
http://forums.sketchucation.com/
http://www.youtube.com/user/4sketchupgo2school

Tady se všechny křižovatky spojují a rozcházejí. Na diskuzních fórech můžete najít neurekum pluginů a doplňků pro specifické úkony, které chcete provádět. Je jisté, že pokud postrádáte nějakou funkci, někdo před vámi ji potřeboval též a uměl ji vytvořit.

3. ARCHITEKTI a INTERIÉROVÍ DESIGNÉŘI,
--------------------------------------
se potěší, když najdou funkci, která jim vypočítá schodiště jen podle zadaných parametrů, normovaně rozkreslí potrubí, vypočítá úniky tepla, množství a cenu daných materiálů a co já vím, co takový architekt vlastně potřebuje? ;)Navíc na Warehouse SketchUpu se dá najít spoustu... čehokoliv, co někdo před vámi danou věc modeloval. Oplatí se inspirovat: Netřeba vymýšlet teplou vodu.
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/

SketchUp je sám o sobě zdatný nástroj, který podporuje všelicos, co je potřeba (Import z Illustratoru i Auto CADu),ale umí i pár věcí, bez nichž si nedokážu představit život:) (Bohužel v PROfi verzi, ale pokud jste studenti, dá se pořídit za přequapivě levný peníz.)

a) LAYOUT
Jeden soubor, v němž máte přichystané pdf do tisku a zároveň obrazovkovou prezentaci, v jejichž oknech lze interaktivně prohlížet model, virtuálně se procházet ulicemi a kreslit kurzorem do nákresu (tablet přijde vhod).
Pokud klient žádá přepracování návrhu, stačí změnit daný parametr v modelu a aktualizovat layout. Ve všech oknech náhledů se daný parametr změní na všech kartách prezentace! Tkže už žádné nové exporty jpg a nové vkládání do prezentací. Toto neumí žádný jiný prigram a ušetří to opravdu neuvěřitelně mnoho času.
http://www.youtube.com/watch?v=sU5CfRyLpjs

b)STYLEBUILDER
Recenzi na tuto featurinku by měl napsat architekt, který si s tím vyhraje víc, než já. Vytvoříte si v tom vlastní styl zobrazování linek a ploch, které může vypadat jako vlastnoručně skicovaný plán nebo vlastně cokoliv. Představte si pod tím vlastně... No, vy mi rozumíte. Podívejte se na video:
http://www.youtube.com/watch?v=S6FYYWCrWBw

A teď se dotáváme k čtvrtému budu ze tří. Netvdil jsem snad, že budou "nejméně" tři typy uživatelů?

4. RENDERING.
-------------
Jasně vítězí freeware Kerkythea. Můj milášek.
(Možná jsem neprozradil, že free verze SketchUpu nepodporuje exporty do jiných formátů, takže pokud si chcete renderovat v 3ds Max, vkládat do her nebo dělat jiné nestandartnosti, bez koupi PROfi verze se o to moc nepokoušejte. Ledaže by jste našli nějaký exportér do formátů xsi, obj,dwg aj.)Například SU2KT:
http://www.kerkythea.net/joomla/index.php?option=com_remository&Itemid=42&func=select&id=7

Umožní vám to exportovat do Kerkythey, v níž lze renderovat i 3dsMax, G Max(3d freeware, je to k stažení na:http://www.turbosquid.com/gmax), Blender (freeware klasika, momentálně nad mé síly: http://www.blender.org/),
protože Kerkythea je standalone program.
Podporuje vícejadrové i síťové rendery, a hýbe se kolem ní celkem zdatná komunita lidí, kteří přispívají svými texturami a materiály. Kerkytheu stáhnete na stránce:
http://www.kerkythea.net/joomla/index.php?option=com_remository&Itemid=43
Jednotlivé snímky animací pak poskládáte v freewaru Virtual Dub: http://virtualdub.sourceforge.net/
nebo Monkey Jam: http://www.giantscreamingrobotmonkeys.com/monkeyjam/download.html


Další z free rendererů je Indigo:
http://www.indigorenderer.com/
který mi však zatím nepodařilo spustit :cry: .

Omezené použití (rozlišení a především dobu k použití)poskytují trialy:

Su Podium
http://www.suplugins.com/

RenderPlus
http://www.renderplus.com/wk/SketchUp_Rendering_w.htm

Modo
http://www.luxology.com/whatismodo/plugins/plugin_sketchup_importer.aspx

IDX Renditioner
http://www.idx-design.com/

a nejpropracovanější (a asi nejdražší) V-Ray for Sketchup:
http://vray.us/vray_for_sketchup.shtml


Nesmím opomenout export do

5.GOOGLE EARTH,
---------------
kde si můžete stáhnout část terénu, kde pak podle půdorysu postavíte model budovy, který následně exportujete zpět do aplikace. Díky GoogleEarth si váš dům může na mapě světa prohlédnout kdokoliv , kdo zrovna pobrowsuje kolem. a naopak vy se můžete kochat modely měst, kterých přibývá neustále a furt... http://www.earth.google.com

6.a. ANIMACE
----------
Kapitola mnou příliš neprobádaná. Zkouišel jsem trial programu SU Animate: http://www.ohyeahcad.com/suanimate/

ale přišlo mi to poněkud , drahé (=placené)a neohrabané (=nemám dost trpělivosti s něčím, co asi nebudu používat) řešení.

Lepší řešení lze nalézt na http://morisdov.googlepages.com/ (,kde je i např. plugin pro export do youtube

Plugin MOVER.RB
http://forums.sketchucation.com/viewtopic.php?f=180&t=17459

nebo dohledat v takových diskuzních fórech, které jsem jsem už zmínil. Je toho tam víc, než jsem stačil protřídit.


Do Animace bych přiřadil i program

6.b. SKETCHY PHYSICS
--------------------
http://forums.sketchucation.com/viewtopic.php?f=61&t=17914
který umí po exportu ze SketchUpu simulovat fyzikální vlastnosti předmětů podobně jako můj oblíbený prográmek PHUN:
Viz web: http://phun.en.softonic.com/

(Až na to, že Sketchy physic je poněkud 3D, z čehož jsem nepokrytě nadšen)

7. PROGRAMOVÁNÍ
----------------
Programovat utilitky lze pomocí RUBY SCRIPTU, tutoriál je na stránce http://www.sketchucation.com/beginning-ruby/
nebo díky C++
http://forums.sketchucation.com/viewtopic.php?f=80&t=13548



Z těchto a několika (konkrétně mnoha) dalších příčin bych přiřadil programu Google SketchUp těchto (*****), což platí i pro free verzi. Provázanost s jinými free programy a utilitami z něj dělá kolos, který ve všech jeho možnostech nikdo ani úplně nevyužije. A na začátku je to jen 22 ikon!

Můžete namítnout, že je spoustu věcí, které ani nikdy umět nebude, avšak po rychlém naskicování (milujte klávesové zkratky a množte je) se dá model případně dál propracovávat v jiných 3d programech.

Ale to už je jiná recenze..
frabax
 
Příspěvky: 7
Registrován: čtv 25. bře 2010 2:53:47

Re: O programu

Příspěvekod sirsi v pát 26. bře 2010 7:44:38

Moc hezká recenze, souhlasím ve všech bodech. SketchUp je prostě jasná jednička!
Uživatelský avatar
sirsi
Administrátor
 
Příspěvky: 17
Registrován: ned 07. bře 2010 17:48:21
Bydliště: Hradec Králové

Re: O programu

Příspěvekod Fery v stř 31. bře 2010 8:11:20

Mateo Soletic - designer z Dubrovníku, nám na stránkách http://www.sketchupartists.org/tutorials/making-of-hotel-room/ ukázal, jak se z modelu vytvořeného ve SketchUpu stává skutečně reprezentativní návrh.

hotel_tut_03.jpg
SketchUp model

hotel_tut_31.jpg
finální render
Fery
 
Příspěvky: 441
Registrován: pon 08. bře 2010 1:30:10

Re: O programu

Příspěvekod Wolf v sob 24. dub 2010 18:23:48

Nikde jsem nenašel vlákno o dotazech na HW a periférie. Tak se zeptám zde. Jde mi o to že když vytvořím půlku objektu a pak ho zkopíruju a zrcadlově obrátím a chci ho k tomu přidělat, tak mi vždycky o kousek nesedí. Nevím jestli je to myší, podložkou, grafikou nebo rukama. Co jsem viděl na videích, tak všem to krásně je k sobě. :? :)
Uživatelský avatar
Wolf
 
Příspěvky: 15
Registrován: pon 19. dub 2010 21:10:23
Bydliště: Praha

Re: O programu

Příspěvekod Fery v sob 24. dub 2010 18:39:44

Je to rukama :D Musíš se pokusit uchopit model, který přibližuješ, za nějaký přesně definovaný bod, třeba roh nebo středový bod a při přiblížení k druhému bodu ti model dokonce sám přesně přiskočí.
Fery
 
Příspěvky: 441
Registrován: pon 08. bře 2010 1:30:10

Re: O programu

Příspěvekod Wolf v ned 25. dub 2010 7:15:37

Supr. :D Byl by nějaký rozdíl, kdyby se herní grafika vyměnila za profi grafiku? Nebo je to fuk? :lol:
Uživatelský avatar
Wolf
 
Příspěvky: 15
Registrován: pon 19. dub 2010 21:10:23
Bydliště: Praha

Re: O programu

Příspěvekod Wolf v ned 25. dub 2010 11:01:06

Pak mě ještě napadlo co trackbally a tablety? Používáte to někdo? 8-)
Uživatelský avatar
Wolf
 
Příspěvky: 15
Registrován: pon 19. dub 2010 21:10:23
Bydliště: Praha

Re: O programu

Příspěvekod Joanna_JL v pon 26. dub 2010 12:26:47

Co se týče grafiky, nejvíc osvědčené mám karty NVidia GeForce řady 8000 a vyšší. Docela hodně nevhodné jsou ATI Radeonky - fakt moc nefungují a ani Google je nedoporučuje. A celková sestava - nejlíp umí poskládat notebook Sony - na práci si zhruba co dva roky obnovuji Sony Vaio - i novější nb třeba i se stejnou konfigurací nebývají pro SU zdaleka tak výkonné...
Obecně řečeno - grafická karta je to nejdůležitější a měla by být skutečně plně OpenGL a mít hardwarovou akceleraci. Pak to bude pracovat velmi dobře :) . Herní karty nebývají to pravé ořechové.
JL
ADS Studio
http://www.adsstudio.cz
skype: joannalinhartova
mail: joanna.linhartova@adsstudio.cz
Uživatelský avatar
Joanna_JL
 
Příspěvky: 307
Registrován: pon 29. bře 2010 17:22:08
Bydliště: Chrudimská 6, Praha 3 - Vinohrady, 130 00

Re: O programu

Příspěvekod Joanna_JL v pon 26. dub 2010 12:28:10

Ještě k těm tabletům a podobným zařízením - použít je lze, ale je to spíš komplikace - nevím zatím o někom, kdo by ho plně využíval - ale je to asi i na zvyku. Přesto mi stále přijde nejvhodnější kombinace myši a klávesnice.
JL
ADS Studio
http://www.adsstudio.cz
skype: joannalinhartova
mail: joanna.linhartova@adsstudio.cz
Uživatelský avatar
Joanna_JL
 
Příspěvky: 307
Registrován: pon 29. bře 2010 17:22:08
Bydliště: Chrudimská 6, Praha 3 - Vinohrady, 130 00

Další

Zpět na Diskuze o programu

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron